Terug naar overzicht

Kunstenaar

Matthew Hindley

Matthew Hindley (1974) studeerde in 2002 af aan de Michaelis School of Fine Art in Kaapstad, waar hij de Michaelis Prijs kreeg voor de beste eindexpositie in zijn jaar.

Als een van Zuid-Afrika’s meest erkende opkomende schilders, zijn Hindley’s intense, poëtische en diepgravende kunstwerken te zien geweest in verschillende kritische en baanbrekende Zuid-Afrikaanse en internationale tentoonstellingen. Een reeks solotentoonstellingen schetst een losse progressie van figuratie naar abstractie. Van de show “An Everlasting Once at Brundyn, in Kaapstad (2011) tot het overgangswerk “The Divided Self” en met als hoogtepunt “Double Rainbow” (2021) wordt de progressie in zijn relatie met de schilderkunst in kaart gebracht, die zich ontwikkelde als een niet-figuratieve verkenning. Hindley’s praktijk heeft ook een interesse behouden in de mogelijkheden van de wetenschap om kunst te produceren, wat tot uiting komt in een aantal sleutelwerken.

Zijn huidige abstracte schilderijen openen het reactieveld van het publiek en geven een nieuwe kijk op zijn praktijk en zijn parcours. Hindley’s engagement met technologie als een voortdurend streven, voegt een interactief domein van visie en ervaring toe. Deze reactiviteit op de huidige fysieke wereld is een typisch kenmerk van Hindley’s nieuwe mediaprojecten, zoals “Speak naturally and continuously”, dat als permanent kunstwerk is geïnstalleerd op de façade van de Iziko South African National Gallery. Het werk luistert continu naar gesprekken in het atrium van de galerie en vertaalt ze in een dadaïstische en poëtische tekststroom die live te volgen is op een scherm boven de ingang.

Een recenter voorbeeld van zijn voortdurende interactie met technologie is zijn serie elektronische schilderijen, waarbij een camera in het frame live het oppervlak van het werk voedt, waardoor een levend zelfportret of stilleven ontstaat, dat wordt geprojecteerd door een transparant, geabstraheerd oppervlak. Terwijl de scènes voor de camera voortdurend verschuiven, doet het werk dat ook, en wordt de toeschouwer geconfronteerd met de landschappen van zijn eigen hedendaagse bestaan. De optische werking van de elektronische werken verwijst ook naar Hindley’s reeks “Rainbow Paintings” door hun wederzijdse basis in de splitsing van licht in een prisma, waardoor zijn liefde voor verf zich verbindt met het hedendaagse technologische tijdperk

“De regenboog is de uitdrukking van de oneindige mogelijkheden van kleur, voor de kunstenaar is het de basis van het kleurenpalet zelf. Het uiteenvallen van wit licht in zijn samenstellende kleuren biedt een soort ontsluiting, een venster op een wonderbaarlijke wereld.” , Hindley’s interesse in het vermogen van technologie om nieuwe realiteiten en mogelijkheden te creëren, heeft natuurlijk ook geleid tot een interesse in de blockchain. In 2021 creëerde hij een collectie van 50 NFT’s , elk gekoppeld aan een unieke fysieke aquarel, getiteld de Trinity Series. Deze werken zullen nog worden gelanceerd op Opensea met de Out of Africa NFT-collectie, naast andere blockchainprojecten die momenteel ook in ontwikkeling zijn.

Website

https://atelierlouis.com/

Kunstwerk op maat of portretschildering?

Contacteer ons

Kunstwerken van Matthew Hindley